Consumentenbond: Compenseer alle consumenten van Mediamarkt

essent cadeaukaart mediamarkt
De Consumentenbond heeft in een brief aan Energieleverancier Essent geëist dat iedere consument die het afgelopen jaar een contract heeft afgesloten in de Mediamarkt of Gamma gecompenseerd moet worden. Dat staat in een bericht van het FD.

Onjuiste klantinformatie verstrekt door Essent

Eerder schreef EnergieVergelijking.nl al dat consumenten die klant waren geworden bij Essent in de Mediamarkt of Gamma dat zij hun contracten alsnog op mochten zeggen. Het bleek dat de consumenten zich overrompeld voelden en Essent heeft nagelaten te vermelden dat er geen bedenktermijn oftwel een afkoelperiode was. Bij het aangaan van een energiecontract heeft iedere consument namelijk recht op een afkoelperiode. Daarop kwam de ACM in actie en sommeerde Essent zijn werkwijze aan te passen.

Vele klachten bij Consumentenbond

Vervolgens kreeg de Consumentenbond allerlei klachten binnen over de verkooptactiek van Essent. Men voelde zich overrompeld en hebben de beslissing te snel gemaakt om er achteraf toch spijt van te krijgen. De Consumentenbond zegt dat het de wettelijke plicht van Essent is om aan te geven dat er een bedenktijd moet gelden van 14 dagen waarop de klant mag terugkomen op zijn beslissing. Houd Essent zich hier niet aan dan mag een consument wettelijk gezien een bedenktijd aanhouden van 12 maanden, ook is het zo dat de consument niet hoeft te betalen voor de geleverde energie in de tussentijd.

De Consumentenbond vind dat Essent zich niet aan de afspraken heeft gehouden deze conclusie trokken zij na de meldingen dat Essent het contract wel wilde opzeggen maar ze willen de tussentijdse geleverde energie niet terugbetalen. Essent wil verder ook het bedrag van de waardebon terug hebben die de consument ”cadeau” kreeg bij het aangaan van het energiecontract. Ook moet de energieleverancier de consumenten die het energiecontract voor 1 december 2015 aangegaan zijn alsnog informeren dat zij een wettelijke bedenktijd hebben. In de meeste gevallen is dit nog niet gebeurd.

Radar bespreekt de kwestie van Essent

Er waren tevens klachten van consumenten die klaagden dat de energieprijzen zoals ze werden voorgeschoteld in de winkel achteraf hoger bleken te zijn dan in eerste instantie werd verteld. Ook in het programma Radar dat uitgezonden werd op maandag 7 maart 2016 werd het Item van Essent besproken bekijk hier de uitzending.

Consumentenbond: Compenseer alle consumenten van Mediamarkt
2 beoordelingen 9 gemiddeld

Een reactie plaatsen

11 − 3 =