Belangrijke en handige energie websites

Websites die belangrijk zijn voor de consument. De energiemarkt is niet zomaar een markt, het heeft verschillende partijen die het ondersteunen. Denk daarbij aan de Autoriteit Consument en Markt. Dit is de toezichthouder voor onze energiemarkt. Maar er zijn er nog veel meer en die zetten we op deze pagina voor u op een rijtje.

Nibud hét kenniscentrum op het gebied van budgettering en financiën

Zo is het Nibud ook van belang voor de consument. Het Nibud is ons kenniscentrum op het gebied van monetaire producten. Waar u terecht kunt met vragen over de huishoudelijke uitgaven waarvan de energierekening dus ook een onderdeel is. Hoe kunnen we budgetteren en begrotingen maken? Zij leveren informatie over het spendeer gedrag van de consument. Hun voorlichting met betrekking tot geldzaken is belangrijk. Want hoe gaan we om met stijgende kosten. En daarbij hoe gaan we dus om met geld? Dus heeft u vragen over de vaste lasten en alles wat daarbij hoort? Dan kunt u op Nibud meer informatie vergaren.

De Rijksoverheid voor uw vragen over verduurzaming

De Rijksoverheid hoort ook in het rijtje thuis van belangrijke websites en bedrijven. Want de Rijksoverheid plaatst belangrijke informatie met betrekking tot de verduurzaming. Zij stimuleren dan ook duurzame energie. En geven informatie met betrekking tot subsidies. Waar krijgt men wel subsidie voor en waarvoor niet? Hoe kan ik mijn woning verduurzamen? Dit zijn allerlei vragen die de consument heeft. De Rijksoverheid verstrekt ook belangrijke informatie over het energielabel en energiebesparing. Hoe komt dit tot stand en hoe kan het werken? Houdt de website van de Rijksoverheid in gedachten als u antwoorden zoekt met betrekking tot duurzame energie en subsidies bijvoorbeeld.

De Geschillencommissie voor uw klachten met betrekking tot energie gerelateerde zaken

Ook een website die niet mag ontbreken is de Geschillencommissie Energie. Hier kan een consument zich toe wenden als zij problemen ervaren met hun energieleverancier. Zij zijn het orgaan die klachten behandelen op het gebied van: Elektriciteit, warmte en gas. Mocht het geschil waarvan het belang boven de €5000 uitkomen? Dan behandeld de Geschillencommissie alleen wanneer beide partijen een overeenstemming hebben. De Geschillencommissie verzameld op haar website ook voorgaande uitspraken in zaken. Die kunt u raadplegen om te bekijken hoe uw slagingskansen zijn. Of gewoon omdat u geïnteresseerd bent.

Heeft u dus een klacht die betrekking heeft tot uw energie en gaslevering of warmtelevering? Dan kunt u online uw klacht indienen op de website van de Geschillencommissie Energie. In hun jaarverslag kunt u ook alle cijfers, feiten en toelichtingen erover lezen.

Consuwijzer het loket voor vragen over verschillende sectoren

Consuwijzer is het adviesorgaan dat valt onder de Autoriteit Consument en Markt. Hier kan men terecht voor consumentenzaken. Dat kan over verschillende sectoren gaan. Denk aan de telecommunicatie sector, de Energiesector, Reis sector. Zij verstrekken antwoorden op praktische zaken. Heeft u vragen over vervelende commerciële telefoontjes? Daar kan Consuwijzer u antwoord op geven. Zij geven bijvoorbeeld aan wanneer een telefonische overeenkomst wel of niet geldig blijkt. Op het gebied van energie leggen ze bijvoorbeeld uit hoe een energienota opgebouwd dient te zijn. Allerlei vragen die u heeft met betrekking tot uw energierekening kunt hier vinden. En zij geven daar antwoord op.

Stel u zou vragen hebben over uw slimme meter dan ook kunt u hier antwoorden vinden. En omdat de energiemarkt heel veel onderwerpen heeft, kunt u ook andere vragen bekijken. Dit kan ook gaan over overstappen. Wat zijn de voors en tegens? Wat is een overstapvergoeding? De zorgsector valt er ook onder. Dus consumenten die vragen hebben over de zorgverzekering kunnen hier ook hun vragen kwijt. Want een zorgverzekering kan in Natura betalen of u kunt een zorgverzekering kiezen waarbij u vrije keuze heeft. Dit noemen ze dan een restitutiepolis. Kortom er zijn veel antwoorden die Consuwijzer kan geven aan de consument. Raadpleeg hun website voor meer informatie.