electrabel-logo

Electrabel

electrabelWilt u graag meer informatie over de energieleverancier Electrabel? Dan kunt u zich inlezen over deze energieleverancier op deze pagina. We omschrijven onder andere de tarieven, de duurzaamheidsscore en de contactgegevens. Indien gewenst kunt u ook direct overstappen naar deze energieaanbieder.

Over Electrabel

Electrabel is onderdeel van energieproducent GDF Suez, welke een van de grootste energieproducten van Nederland is. Dat maakt Electrabel ook een betrouwbare energieleverancier, want er zijn directe lijnen met de productie.

Electrabel stapte in 2001 voor het eerst in de Nederlandse energiemarkt. Het bedrijf nam toen producent EPON over. Destijds was dit de grootste energieproducent in Nederland.

Van 1 januari 2012 tot en met 1 januari 2016 werkte het bedrijf onder twee namen in Nederland: GFD Suez Energie Nederland en Electrabel. Echter is het bedrijf nu alleen nog maar werkzaam onder de naam ‘ENGIE’. Als u voor energie kiest van Electrabel, kiest u daarom voor ENGIE Energie Nederland.

Actuele tarieven

Bent u benieuwd naar de actuele tarieven? Maak dan gebruik van onze handige energievergelijker. Op basis daarvan kunt u gemakkelijk en snel diverse energieleveranciers vergelijken.

Het bedrijf biedt zowel vaste als variabele energietarieven. Bij een vast contract staan de energietarieven gedurende de looptijd van het contract vast. Indien u echter kiest voor een variabel contract, kunnen de energietarieven gedurende de looptijd wijzigen. Daarvan wordt u door de energieleverancier op de hoogte gesteld. Daartoe zijn alle energieleveranciers wettelijk verplicht.

Via de onderstaande energievergelijkingstool kunt u gemakkelijk en snel alle energieleveranciers met elkaar vergelijken:

Welkomstaanbiedingen

Regelmatig biedt het bedrijf welkomstaanbiedingen voor nieuwe klanten. Zo biedt het bedrijf onder de naam van ENGIE Energie 150 euro cashback cadeau of krijgt u Philips Hue cadeau (slimme verlichting).

Duurzaamheidsscore Electrabel

Deze energieleverancier levert zowel groene als grijze energie. Het grootste gedeelte van deze producent bestaat uit duurzame, groene energie. Deze energie wordt wel buiten Nederland geproduceerd.

Normaal- en daltarief

Indien u beschikt over een dubbele meter, kunnen de tarieven gedurende de dag verschillen. U kunt in dat geval zelf aangeven bij uw energiemaatschappij of u wilt werken met het dubbele tarief. Indien u beschikt over een enkele meter, heeft u deze mogelijkheid niet. Er wordt dan namelijk altijd maar met een tarief gerekend.

Het daltarief gaat op doordeweekse dagen in om 21.00 uur (of 23.00 uur in Noord-Brabant en Limburg) en eindigt om 07.00 uur. Gedurende de weekenden en tijdens officiële, nationale feestdagen geniet u ook van het daltarief.

De verschillen tussen de ‘normale’ uren en de daluren zijn in de laatste jaren sterk afgenomen. Als u écht wilt besparen op energie, kunt u daarom beter kiezen voor duurzame energieoplossingen. Zorg onder andere voor slimme apparaten in huis.

De slimme meter

Voor eind 2020 moeten alle huishoudens worden voorzien van een slimme meter. Uw netbeheerder installeert dat gratis bij u aan huis. Zo’n dergelijk apparaatje gaat de analoge meter vervangen én dat kent veel voordelen. Zo hoeft u bijvoorbeeld uw meterstanden niet meer door te geven. Dat kan namelijk op afstand worden uitgelezen door uw energieleverancier. Daarnaast kunt u ook gemakkelijker besparen op uw energierekening. U ontvangt namelijk maandelijks of tweemaandelijks een rapport met uw energieverbruik. Op basis daarvan kunt u ook gemakkelijker de termijnbedragen (laten) aanpassen.

Heeft u liever niet dat uw energieleverancier de meterstanden op afstand kan uitlezen? Dan kunt u dat aangeven. U hoeft daar, omwille van privacy, namelijk niet per se toestemming voor te geven. U dient in dat geval de meterstanden zelf door te geven. Tevens kan het zijn dat de energieleverancier een meteropnemer langs stuurt.

Salderingsregeling met zonnepanelen

Beschikt u over uw eigen zonnepanelen? Dat betekent dan dat u ook eigen energie opwekt. Als u meer opwekt dan dat u verbruikt, kunt u profiteren van de salderingsregeling. Dat wil zeggen dat u energie teruglevert aan uw energiemaatschappij. Daarvoor ontvangt u een terugleververgoeding. De vergoeding bestaat uit het kale energietarief. U zult wel de overheidsheffingen, netbeheerkosten en vaste leveringskosten moeten betalen aan de energiemaatschappij.

Indien u beschikt over een slimme thermostaat, kan de thermostaat berekenen wat u verbruikt en wat u heeft opgewekt. Dat wordt dan ook apart gespecificeerd op de energierekening. Beschikt u daarentegen over een analoge meter? Dan worden de energiestanden als het ware teruggedraaid en met elkaar verrekend.

Slimme thermostaat

Electrabel levert geen eigen slimme thermostaat. Wel kunt u kiezen voor een universele slimme thermostaat, welke u kunt (laten) aansluiten op de slimme meter. Met behulp van dit digitale apparaatje kunt u gemakkelijker energie besparen. Zo heeft u vaak live inzicht op uw energieverbruik. Ook kunt u met de meeste thermostaten inzien welke elektrische apparaten het meeste energie verbruiken.

Betaalmethoden

U heeft de mogelijkheid om op meerdere manieren te betalen via deze energieleverancier. Zo kunt u betalen middels automatische incasso of middels acceptgiro. Er worden geen extra kosten berekend voor betalingen per acceptgiro. Via MijnENGIE kunt u uw openstaande betalingen bekijken.

Meterstanden doorgeven bij Electrabel

De meterstanden worden gebruikt voor de jaar- of eindafrekening. Afhankelijk van de meterstanden wordt er bepaald of u moet bijbetalen of geld terugkrijgt. U kunt de meterstanden doorgeven via de website van ENGIE. Voer hierbij uw opnamekenmerk in. Deze vindt u terug op de meterstandenkaart óf in de e-mailuitnodiging. Dit unieke nummer bestaat uit negen cijfers. Als extra controle zal de energieleverancier ook nog vragen om uw huisnummer (zonder toevoeging).

U ontvangt deze kaart niet, indien u beschikt over een slimme meter. De meterstanden kunnen dan namelijk op afstand worden uitgelezen door Electrabel/ENGIE. Heeft u een slimme meter, maar vooralsnog bericht gekregen? Dan heeft u naar alle waarschijnlijkheid geen toestemming gegeven voor uitlezen op afstand.

Contract opzeggen?

Wilt u graag uw contract bij Electrabel/ENGIE Energie opzeggen? Dan kunt u contact opnemen met de klantenservice. Indien u echter overstapt naar een nieuwe energieleverancier, hoeft u uw contract niet zelf op te zeggen. Dat doet de nieuwe leverancier namelijk voor u.

Overstappen met boete naar Electrabel?

In sommige gevallen zal Electrabel de overstapboete overnemen. Dat hangt echter van de voorwaarden. Deze vindt u terug in de overeenkomst. In eerste instantie betaalt u de boete altijd zelf. Nadien kunt u de boetevergoeding aanvragen via MijnENGIE.

Indien u kiest voor eenjarig contract, wordt de boete nooit vergoed. Bij een tweejarig contract vergoedt het bedrijf maximaal 75 euro per product. Bij een driejarig contract vergoedt het bedrijf maximaal 125 euro per product. Binnen twaalf weken ontvangt u de vergoeding van de boete terug, nadat u deze aanvraag heeft ingediend via MijnENGIE.

Handige tip: bekijk ook ons overzicht met energieleveranciers die de overstapboete vergoeden.

Hoe kan ik overstappen?

Overstappen is tegenwoordig reuze-eenvoudig. U hoeft namelijk alleen maar onze energievergelijker te gebruiken. Vul als eerste uw postcode en verbruik in. Op basis van deze gegevens kan de energietool bekijken welke energieleveranciers leveren op uw woonadres. Tevens kunt u de jaarlijkse kosten beter laten berekenen. Standaard wordt er namelijk een gemiddelde getoond.

Zodra u deze gegevens heeft ingevuld, kunt u er nog voor kiezen om te filteren op duurzaamheid, type contract en looptijd van het contract. Over het algemeen kunt u het beste kiezen voor een vast tarief met een contractduur van een jaar. Daarmee heeft u veel zekerheid vanwege het vaste tarief en profiteert u het meeste van de welkomstaanbieding.

Zodra u een geschikt contract hebt gevonden, kunt u klikken op ‘aanvragen’. U hoeft dan alleen nog maar uw gegevens in te voeren. Vervolgens ontvangt u een bevestiging van de energiemaatschappij. Vanaf dat moment heeft u nog 14 dagen wettelijke bedenktermijn.

Gratis overstapservice

Als u in Nederland overstapt van energieleverancier, profiteert u standaard van de gratis overstapservice. Na de 14 dagen wettelijke bedenktermijn begint de overstapperiode. Dat is tevens de opzegtermijn bij uw oude energiemaatschappij. Over het algemeen is dat 30 kalenderdagen.

Binnen deze periode zal uw nieuwe energiemaatschappij uw oude contract opzeggen. Beide energieleveranciers zullen nog vragen om de meterstanden. Uw nieuwe energieleverancier gebruikt deze gegevens voor de vaststelling van de termijnbedragen, terwijl uw oude leverancier deze gegevens nodig heeft voor de eindafrekening.

Waarborgsom voor risicoklanten

Deze energieleverancier zal voor nieuwe klanten een kredietwaardigheidscheck uitvoeren. Indien u hiervoor betalingsproblemen hebt gehad, kan het zijn dat deze check negatief voor u uitvalt. In dat geval zal Electrabel/ENGIE een waarborgsom in rekening brengen. Deze is 200 euro per product, met een totale waarborgsom van 400 euro.

Indien u het eerste jaar uw rekeningen keurig op tijd voldoet, zal de waarborgsom worden verrekend met de jaar– of eindafrekening. Die ontvangt u dan keurig terug van de maatschappij. Een spoedaanvraag bij deze energieleverancier is mogelijk.

Benieuwd naar alle energieleveranciers zonder waarborgsom? Bekijk dan ons handige overzicht.

Contact opnemen met Electrabel

Als u contact wilt opnemen met deze energieleverancier, neemt u contact op met ENGIE. U kunt het bedrijf gemakkelijk op meerdere manieren bereiken. Verscheidene energiezaken kunt u ook regelen, online via MijnENGIE of via de ENGIE-app. Hier kunt u onder andere uw contract aanpassen en uw betalingen inzien. Dat is wel zo handig, want dan is alles snel aangepast.

Wilt u echter liever contact opnemen? Dan kan dat uiteraard ook. U kunt onder andere gebruikmaken van de live chatfunctie op de website. Deze chatfunctie is beschikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur. Naar eigen zeggen krijgt u binnen vijf minuten een antwoord. Daarnaast kunt u telefonisch contact opnemen met het bedrijf via het nummer 088 444 66 66. De telefonische klantenservice is aanwezig op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur.

Het bedrijf is ook actief op Facebook. Op de website is echter niet vermeld dat u ook via deze weg contact op kunt nemen. De standaard chatfunctie van Facebook is echter wel beschikbaar via hun bedrijfspagina.

De contactgegevens van het bedrijf zijn als volgt:

ENGIE Nederland
Adres:
Grote Voort 291, 8041 BL Zwolle
Telefoonnummer: 088 – 444 66 66
KvK-nummer: 05 04 39 78

Voor verdere exacte voorwaarden of voor nog meer informatie over deze energieleverancier kunt u terecht op de officiële website van ENGIE.

Contact opnemen of reageren?

Wilt u graag contact met ons opnemen? Dan kunt u ons uiteraard een bericht sturen via het contactformulier op de contactpagina. Op werkdagen zijn wij aanwezig en reageren wij tussen 09.00 en 17.00 uur. Daarnaast heeft u ook de mogelijkheid om hieronder een reactie te plaatsen. Deze reactie is openbaar en kan ook gelezen worden door andere bezoekers. Ook zij hebben dan de mogelijkheid om te reageren op uw reactie. Stuur uw vragen, opmerkingen en/of reacties zo specifiek mogelijk door, zodat we u zo goed mogelijk kunnen helpen.

Hieronder heeft u nog de mogelijkheid om Electrabel te beoordelen. Laat uw stem achter!

Electrabel
34 beoordelingen 4.6 gemiddeld

Een reactie plaatsen

twee × 2 =