EnergieFlex

EnergieFlex

energieflexWilt u graag meer weten over EnergieFlex? Dan kunt u zich hier gemakkelijk inlezen over deze energieleverancier. U leest op deze pagina meer over de actuele tarieven, de welkomstkortingen, de duurzaamheidsscore en de contactgegevens. Met behulp van de energievergelijkingstool kunt u bovendien direct overstappen.

Over EnergieFlex

EnergieFlex is een relatief nieuwe speler op de energiemarkt. Het bedrijf richt zich mede op de Nederlanders met risico op betaalproblemen. Die klanten kunnen namelijk een prepaid-abonnement afnemen. Dat houdt in: wanneer het prepaid-tegoed op is, zal er geld moeten worden opgewaardeerd. Indien u na 30 dagen nog geen tegoed hebt gestort, zal de consument worden afgesloten door de netbeheerder. Bij een gewoon contract mag dat niet zomaar: daar moeten echt meerdere betalingsherinneringen aan te pas komen. Met deze nieuwe vorm kunnen dus ook ‘wanbetalers’ gemakkelijker een energiecontract afsluiten.

Deze energieleverancier biedt daarmee iets unieks aan op de markt. U hoeft echter niet te kiezen voor prepaid energie. U kunt namelijk ook kiezen voor het standaardcontract, zoals u dat ook gewend bent bij andere energieleveranciers.

Actuele tarieven

Bent u benieuwd naar de actuele tarieven van EnergieFlex? Dan kunt u onze energievergelijker raadplegen. Houd er rekening mee dat de vergelijkingstool alleen de standaardpakketten toont (een eenjarig en driejarig contract). U kunt dus geen prepaid-energie aanvragen via de vergelijkingstool.

Net als andere energieleveranciers biedt EnergieFlex ook een vast en variabel energiecontract. Het vaste leveringstarief staat gedurende de looptijd van het contract vast. Een variabel leveringstarief kan daarentegen gedurende de looptijd van het contract wijzigen. Het tarief verandert in de regel per 1 januari en per 1 juli. Daarvan wordt u door de energieleverancier op de hoogte gesteld.

Hieronder kunt u direct de actuele tarieven van alle energiemaatschappijen bekijken:

Welkomstkorting voor nieuwe klanten

EnergieFlex biedt nieuwe klanten een welkomstkorting. In verhouding kunt u doorgaans het beste kiezen voor een jaarcontract. U krijgt dan de meeste korting. Wel is het belangrijk dat u na een jaar weer overstapt naar een nieuwe energieleverancier. U kunt dan wederom profiteren van welkomstaanbiedingen en –kortingen via een andere energieleverancier.

100% sociaal groen

Als u kiest voor een 100 procent sociaal groen energiepakket via EnergieFlex, kiest u voor een pakket met groene stroom. Daarnaast is het geleverde gas CO2-gecompenseerd. Dat wil zeggen dat er wel ‘gewoon’ gebruik wordt gemaakt van aardgas, maar de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd met het aanplanten van bomen. Ook wordt er door EnergieFlex geïnvesteerd in verscheidene duurzame projecten. Zo investeert het bedrijf onder andere in projecten in derdewereldlanden.

Flex Standaard-pakket

Daarnaast kunt u kiezen voor het Flex Standaard-pakket. Ook hier ontvangt u 100 procent groene energie. Echter wordt CO2-uitstoot in dit geval niet gecompenseerd en draagt u tevens niet bij aan het sociale project van deze energieleverancier. De stroomtarieven zijn hetzelfde als bij het bovenstaande pakket.

Duurzaamheidsscore

EnergieFlex draagt flink bij aan de verduurzaming van Nederland. Zo biedt deze energieleverancier alleen groene stroom aan. Dit bestaat voor 50 procent uit waterkracht en voor 50 procent uit windkracht. Bij het 100% sociaal groen energiepakket wordt de CO2-uitstoot bovendien gecompenseerd.

Normaal- en daltarief

Als u een enkele meter heeft, maakt u altijd gebruik van het enkeltarief. Heeft u daarentegen een dubbele meter? Dan kunt u ervoor kiezen om twee tarieven te hanteren: een normaaltarief en een daltarief. Het daltarief gaat in om 21.00 of 23.00 uur tot 07.00 uur ’s ochtends. Tevens geniet u tijdens officiële feestdagen en gedurende de weekenden van het daltarief. Als u veelal gedurende deze momenten thuis bent, en dus energie verbruikt, kan het dubbeltarief een aantrekkelijke keuze zijn. Bent u daarentegen vaak overdag thuis en in de avond en/of weekenden weg? Dan kunt u het beste kiezen voor een enkeltarief.

De verschillen tussen het normaal- en daltarief is in de loop der jaren wel sterk afgenomen. Echt besparen via deze manier wordt daarmee ook moeilijker. U kunt daarom beter besparen met behulp van slimme apparatuur.

Slimme meter

De slimme meter is een digitale energiemeter waarmee uw netbeheerder de meterstanden op afstand kan uitlezen. De slimme meter wordt al sinds 2015 aangeboden. Voor eind 2020 zullen alle Nederlandse huishoudens worden voorzien van een slimme meter.

Deze nieuwe digitale meter wordt om meerdere redenen aangeboden. Zo kan er bijvoorbeeld flink bespaard worden op energie met behulp van deze meter. U krijgt namelijk een maandelijks of tweemaandelijks rapport van uw energieverbruik. Ook hoeft u niet langer de meterstanden door te geven. Dit kan namelijk op afstand worden uitgelezen door de netbeheerder. Er hoeft dus ook geen meteropnemer meer langs te komen.

Wilt u voorrang op plaatsing? Dan kunt u dat aanvragen via uw netbeheerder. U betaalt dan wel de kosten voor het plaatsen van de meter. Deze kosten bedragen 72,60 euro. Als u ‘wacht op uw beurt’, krijgt u de nieuwe digitale meter helemaal gratis.

Salderingsregeling

Indien u zonnepanelen heeft, wekt u zelf ook energie op. Omdat u deze energie niet afneemt bij EnergieFlex, wordt dit van uw energierekening afgetrokken. Indien u meer opwekt dan dat u verbruikt, kunt u gebruikmaken van de salderingsregeling. Dit is de teruglevergoeding die u ontvangt voor de terug geleverde stroom. Voor de eerste 5.000 kWh ontvangt u het gehele kale leveringstarief.

Slimme thermostaat

EnergieFlex heeft geen eigen slimme thermostaat op de markt gebracht. Wel kunt u kiezen voor een universele variant. Deze kunt u gemakkelijk bestellen via onder andere Coolblue. Met behulp van een slimme thermostaat heeft u altijd een actueel beeld van uw energieverbruik. Ook leert het slimme apparaatje uw leefwijze kennen: het apparaatje zal de temperatuur omlaag zetten op het moment dat u niet thuis bent. Daarmee kunt u gemakkelijker energie besparen.

Betaalmethoden

Iedere maand betaalt u het termijnbedrag (ook wel: voorschotbedrag) aan uw energieleverancier. Deze is bepaald op basis van uw historische verbruik. Bent u het niet eens met het bedrag? Dan kunt u dat aangeven bij de energieleverancier.

De maandelijkse termijnbedragen voldoet u middels automatische incasso. Uw verbruik, betalingen en nota’s vindt u terug in de MijnEnergieFlex-omgeving op de website van de energiemaatschappij.

Meterstanden doorgeven bij EnergieFlex

Heeft u bericht ontvangen van EnergieFlex over het doorgeven van de meterstanden? Dan kunt u dat gemakkelijk online doorgeven via de website van deze energiemaatschappij. Daarvoor moet u uw e-mailadres, postcode + huisnummer en eventuele toevoeging.

U ontvangt in principe geen bericht als u beschikt over een slimme meter. EnergieFlex kan in dit geval de meterstanden namelijk op afstand uitlezen. Eventueel kunt u deze ‘instellingen’ wijzigen via de website van de energieleverancier.

Uw contract bij EnergieFlex opzeggen?

Wilt u uw contract bij EnergieFlex opzeggen? Dan kunt u dat schriftelijk kenbaar maken aan deze energieleverancier. Als u echter overstapt naar een nieuwe energieleverancier, hoeft u uw contract niet zelf op te zeggen. Dat doet uw nieuwe energiemaatschappij namelijk voor u. Dat is de gratis overstapservice waar u van kunt profiteren, als u gebruikmaakt van onze energievergelijker.

EnergieFlex hanteert een opzegtermijn van 30 kalenderdagen. Een contract met onbepaalde looptijd kunt u op ieder moment opzeggen, zonder daarvoor een overstapboete te betalen.

Overstappen mét boete?

Wilt u overstappen met een boete naar EnergieFlex? Dan dient u deze zelf te betalen. EnergieFlex neemt namelijk in geen gevallen een overstapboete over. Om die reden is het belangrijk dat u pas overstapt op het moment dat u beschikt over een contract met onbepaalde duur.

Hoe werkt overstappen?

Overstappen met behulp van onze energievergelijker is ontzettend eenvoudig. U vult hier alleen maar uw postcode + huisnummer en jaarlijks verbruik in en de rekentool berekent direct wel energiemaatschappij voor u het voordeligst is. Het jaarverbruik kunt u gemakkelijk terugvinden op uw nota. Weet u uw verbruik niet? Dan kunt u dat ook aangeven. De energietool maakt dan een schatting van uw verbruik op basis van uw type woning en gezinssituatie.

Optioneel kunt u ook nog gebruikmaken van de verschillende filters. Als u bijvoorbeeld alleen maar duurzame energiecontracten wilt vergelijken, kunt u dat gemakkelijk aangeven. Ook kunt u filteren op aanbieder. Wilt u bijvoorbeeld alleen contracten van EnergieFlex vergelijken? Geef dit dan aan bij ‘aanbieders’. Zodra u uw gewenste contract heeft gevonden, hoeft u alleen nog maar te klikken op ‘aanvragen’. Vervolgens vult u uw gegevens in en ontvangt u daarvan een bevestiging van de nieuwe energiemaatschappij.

Gratis overstapservice

Zodra u de bevestiging heeft ontvangen, heeft u altijd nog 14 dagen wettelijke bedenktermijn. Dat geldt voor iedere online of telefonische bestelling. Binnen deze periode kunt u uw nieuwe contract nog kosteloos annuleren. Na deze periode dient u nog rekening te houden met 30 dagen opzegtermijn. Binnen deze periode zullen de twee energiemaatschappijen met elkaar overleggen wanneer het nieuwe contract exact ingaat. Op die manier weet u zeker dat u nooit tegen dubbele kosten aanloopt. Ook komt u zodoende nooit zonder gas en stroom te zitten. Beide energieleveranciers zullen nog vragen naar de meterstanden, mits u een slimme meter heeft. Zij hebben deze gegevens nodig voor de eindafrekening (oude maatschappij) en de vaststelling van de termijnbedragen (nieuwe leverancier).

Omdat u profiteert van de gratis overstapservice, hoeft u uw oude contract niet op te zeggen. Dat doet EnergieFlex namelijk voor u, indien u besluit om over te stappen naar deze partij.

Waarborgsom voor risicoklanten

EnergieFlex is een van de weinige energiemaatschappijen die geen waarborgsom in rekening brengt. Bij diverse energiemaatschappijen dient u een waarborgsom te betalen, indien u wordt aangemerkt als ‘risicoklant’. De borgsom kan soms wel oplopen tot 1.000 euro. EnergieFlex gaat er echter vanuit dat klanten hun rekening netjes betalen. Als dat niet onverhoopt toch niet lukt, gaat de energiemaatschappij samen met u op zoek naar een oplossing. Prepaid-energie kan bijvoorbeeld een goede oplossing zijn.

Als u echter al eerder klant bent geweest bij EnergieFlex, zal het bedrijf wel bekijken waarom u destijds bent weggegaan. Indien u bent weggegaan vanwege een betalingsachterstand, zal de energiemaatschappij wél een waarborgsom in rekening brengen. Dat bedrag bedraagt maximaal 400 euro.

Benieuwd naar de alle energieleveranciers zonder waarborgsom? Bekijk dan ons handige overzicht.

Hoe kan ik EnergieFlex het beste bereiken?

U kunt EnergieFlex gemakkelijk op meerdere manieren bereiken. Zo kunt u deze energiemaatschappij telefonisch contacteren, kunt u uw vraag stellen via social media of kunt u het contactformulier invullen op hun website.

Telefonisch is het bedrijf bereikbaar op het nummer 088 – 304 10 00. U betaalt daarvoor het lokale tarief. Op werkdagen is de klantenservice bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur. Heeft u echter een korte vraag? Dan kunt u ook contact opnemen via social media. Uw vraag wordt dan relatief snel beantwoord.

Voor uitgebreidere vragen kunt u ook contact opnemen via het e-mailadres. Houd wel rekening met een lange reactieduur: u krijgt binnen vijf werkdagen antwoord.

De bedrijfsgegevens van EnergieFlex zijn als volgt:

EnergieFlex
Adres
: Johan Huizingalaan 400, 1066 JS Amsterdam
Telefoonnummer: 088 304 10 00 (lokaal tarief, op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur)
E-mailadres: klantenservice@energieflex.nl
KvK-nummer: 58 00 34 87
Btw-nummer: NL852829826B01
Rekeningnummer: NL21 ABNA 0806 813 008 (voor nieuwe klanten, na 1 januari 2018)

Voor verdere exacte voorwaarden of voor nog meer informatie over EnergieFlex kunt u terecht op de officiële website van deze energieleverancier.

Reageren of contact opnemen?

Zijn er nog onduidelijkheden op deze pagina? Of heeft u nog enkele algemene vragen over het vergelijken op onze website? Dan kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen via het contactformulier op onze contactpagina. Ook kunt u de mogelijkheid om hieronder een openbare reactie te plaatsen. Wij reageren doorgaans op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur. We zien uw vraag, opmerking en/of reactie graag tegemoet.

Hieronder heeft u nog de mogelijkheid om EnergieFlex te beoordelen! Laat óók uw stem achter en deel dit met anderen.

EnergieFlex
52 beoordelingen 6.9 gemiddeld

Een reactie plaatsen

10 − 7 =