Kassa concludeert: energieleveranciers misleiden consumenten nog steeds

kassa energieleveranciers misleidingHet televisieprogramma Kassa heeft onderzoek gedaan naar energieleveranciers. Veel leveranciers misleiden consumenten nog altijd. De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft aangegeven in actie te komen.

Onderzoek televisieprogramma Kassa

De ACM heeft gereageerd op het onderzoek van het televisieprogramma Kassa. Het programma deed onderzoek naar de werkwijze van energieleveranciers. Minstens vijf energiemaatschappijen blijken zich niet aan de regels te houden.

Telefonische verkopers proberen een energiecontract te verkopen. Tijdens het telefoongesprek sturen zij een mail. Er wordt gevraagd of de klant het contract willen accepteren. Vervolgens start de overstapservice en worden zij binnen vier tot zes weken klant bij de nieuwe leverancier.

Echter mag dit volgens de ACM. Consumenten hebben namelijk niet de tijd om het contract te lezen en worden onder druk gezet.

Consumenten klagen al maandenlang over deze misleidende praktijken. Het lijkt alsof het alleen maar erger wordt. De ACM geeft aan dat hier verandering in komt.

Verbod is aanstaande

Waarschijnlijk komt er straks een einde aan de ongewenste telefoontjes. Organisaties en bedrijven mogen straks alleen nog maar telefonisch contact opnemen als zij daar toestemming voor hebben gegeven. Dit wetsvoorstel gaat eind 2019 naar de Raad van State. Indien de wet wordt goedgekeurd mogen telemarketeers dus niet zomaar meer bellen. Ook mogen zij niet langer anoniem bellen naar consumenten.

Onderzoek ministerie van Economische Zaken

Uit een onderzoek van het ministerie van Economische Zaken kwam naar voren dat 89 procent van de consumenten het storend vindt als zij gebeld worden door telefoontjes van loterijen. 88 procent van de consumenten vindt het vervelend als zij worden gebeld door goede doelen. Daarmee worden ongevraagde telefoontjes vrijwel nooit op prijs gesteld. Slechts een klein percentage vindt dit dus niet vervelend.

Zo kiest u voor het juiste contract

Overweegt u weleens om de overstap te maken naar een nieuwe energieleverancier? Dan is het belangrijk dat u online een vergelijking maakt. U kunt dan namelijk alle energieleveranciers vergelijken. Bovendien bent u verzekerd van eerlijke energietarieven. Hier kunt energie vergelijken voor de beste deal. Op basis van uw postcode + huisnummer en energieverbruik berekent u gemakkelijk en snel welke deal het beste bij u past. De goedkoopste energieleverancier staat bovenaan. Stap pas over indien uw contract binnen twee maanden afloopt of wanneer u beschikt over een contract met onbepaalde looptijd. Op die manier voorkomt u een overstapboete.

Reviews

Gemiddelde score / 5. Aantal stemmen:

Volg ons op sociale media!

Geef feedback over dit bericht

3 gedachten over “Kassa concludeert: energieleveranciers misleiden consumenten nog steeds”

  1. Helemaal simpel word je van al die Kwalitatief Uitermate Teleurstellende telefoontjes …….. ik heb al 1000x gezegd dat ik niet gebeld wil worden, al evenzo vaak ingeschreven bij Bel-me-niet register, wat eerder lijkt te staan voor bel me vooral wel ………. Dus wat ik tegenwoordig vaak zeg is dat we onder bewindvoering staan, dan kunnen ze namelijk niet meer verder aandringen of pushen ……..

  2. Ook via vergelijkingssites gaat het niet altijd goed. 20 juli gebruik gemaakt van een vergelijkingssite om over te stappen van energieleverancier. Contract liep per 2september af. DUS mooi op tijd. Nieuwe energieleverancier Eneco laat contract ineens per 22juli al in gaan., terwijl mijn afkoelperiode van 2 weken nog niet eens voorbij is. Ben 5 weken bezig geweest om het contract te ontbinden. Gelukkig heel veel hulp gekregen van de medewerkers van de vergelijkingssite. Nog nooit een excuus gehad voor alles wat weer hersteld moest worden van Eneco door hun toedoen.

  3. Dit had ik deze week nog van essent werd 4maal gebeld op een dag en ook verteld met mooie smoesjes om de overstap boete te betalen en 100 € cash back te krijgen na een jaar naar de overstap

Plaats een reactie