Krijgt u binnenkort een slimme meter? Dit kunt u verwachten

De verschillende netbeheerders in Nederland zijn allemaal druk aan de slag met het vervangen van de slimme meters. Krijgt u op korte termijn ook een slimme meter? Dan kunt u het volgende verwachten.

Brief van de netbeheerder

Zodra u aan de beurt bent voor de slimme meter, ontvangt u daarvan een bericht van uw netbeheerder. De netbeheerder verschilt per regio. Circa twee weken van tevoren wordt u daarvan op de hoogte gesteld. De plaatsing is gratis.

Monteurs komen overdag langs

De monteurs komen altijd overdag, op werkdagen, langs. Als u overdag werkt, zult u daarvoor dus een dagje vrij moeten nemen. Standaard ontvangt u een bepaald tijdstip, maar u kunt dit tijdstip natuurlijk ook naar wens wijzigen.

De monteur die uw slimme meter plaatst, kan werkzaam zijn bij de netbeheerder. Echter huren de verschillende netbeheerders vaak ook bedrijven in voor de plaatsing. U kunt eventueel naar een legitimatie vragen, zodat u het zeker weet.

Het vervangen duurt circa een uurtje

Beschikt u over een twee meters (gas en elektriciteit)? Het vervangen duurt in dit geval circa een uurtje. Als uw meter echter op een lastige plaats hangt, kan het natuurlijk voorkomen dat het iets langer duurt. U kunt echter rekening houden met een uurtje werk. Het is belangrijk om te weten dat u gedurende het vervangmoment geen gas en stroom heeft. U kunt dus helaas niet eventjes tv-kijken, als de heren uw meter aan het vervangen zijn.

Nieuwe meterstanden

Na het vervangen van de meter, staat uw meter gewoon weer op nul. De monteur schrijft op wat de oude meterstand was en geeft dit door aan de netbeheerder. Uw energieleverancier krijgt dit vervolgens ook weer doorgekregen van de netbeheerder. Het is echter belangrijk dat u van tevoren nog een foto maakt van uw oude meter. Dan weet u zeker of alles klopt bij uw eerstvolgende jaar– of eindafrekening.

Op afstand uitlezen van de meter

Nu u beschikt over een slimme meter, heeft de energieleverancier de mogelijkheid om de meterstanden op afstand uit te lezen. U ontvangt tweemaandelijks een rapport van uw energieverbruik én daarmee heeft u een beter zicht op uw energielasten. Ook bij een overstap kunnen energieleveranciers de meterstanden op afstand uit lezen. Dan hoeft u ook niet tijdens uw overstap aan te geven wat de meterstanden zijn. Dat maakt het overstappen nóg gemakkelijker. Als u wilt kunt u deze ‘functie’ ook uitschakelen. Uw energieleverancier kan de meterstanden dan niet op afstand uitlezen. Dat betekent echter wel dat u uw energiestanden handmatig moet doorgeven, zodra uw energiemaatschappij daarom vraagt. Bovendien ontvangt u geen overzicht van uw energieleverancier.

Bespaar op energie met behulp van de slimme meter

De slimme meter kent vele voordelen. Naast het feit dat u uw meterstanden niet meer zelf hoeft door te geven, kunt u uw meter ook koppelen aan een slimme thermostaat. Daarmee kunt u programma’s instellen, waardoor u op eenvoudige wijze energie bespaart. Zo staat de verwarming alleen aan wanneer u thuis bent. Daarnaast kunt u realtime uw energieverbruik inzien.

Nog geen slimme meter? Bekijk de planning

Heeft u nog geen bericht gekregen over de slimme meter? Bekijk dan de planning via uw netbeheerder. Het kan nog tot eind 2020 duren, voordat uw huishouden aan de beurt is. Echter heeft u wel de mogelijkheid om voorrang aan te vragen. Dan zijn er wel kosten verbonden aan het plaatsen van de meter: 72,60 euro.

Wilt u liever helemaal geen slimme meter? Dan kunt u de nieuwe meter ook weigeren. Indien u dat vooral doet vanwege privacyredenen, kunt u er ook voor kiezen om de slimme meter uit te zetten. Uw energiemaatschappij kan uw meter dan niet op afstand uitlezen.

Krijgt u binnenkort een slimme meter? Dit kunt u verwachten
3 beoordelingen 9.3 gemiddeld

Een reactie plaatsen

zeventien − 6 =