Overstapservice

Overstappen? Maakt u gebruik van de overstapservice dan kunt u rekenen op een zorgeloze overstap. Onze overstapservice is niet alleen simpel maar ook nog eens heel handig want alle rompslomp word voor u uit handen genomen. Hierdoor kunt u gemakkelijk en snel vanuit uw stoel veranderen van energieleverancier. Gebruik maken van de overstapservice? Start eerst met energie vergelijken.

Wanneer kan ik overstappen

Wanneer kan ik overstappen

U kunt overstappen zodra u beschikt over een contract met onbepaalde looptijd. U kunt dat gemakkelijk achterhalen door uw huidige contract erbij te pakken. Daarnaast staat de looptijd vaak ook wel vermeld op uw jaarafrekening. Is uw contract reeds verlopen? Dan kunt u direct overstappen naar de goedkoopste energieleverancier. Ook kunt u overstappen wanneer u beschikt over een contract, welke afloopt binnen zes weken. U heeft namelijk ook altijd nog te maken met een maand opzegtermijn en 14 kalenderdagen bedenktermijn.

Loopt uw contract daarentegen nog langer door? In veel gevallen kunt u tot zes maanden van tevoren overstappen. Wel is het dan belangrijk dat u aangeeft dat u het contract op een later moment wilt laten ingaan. U kunt namelijk een overstapboete ontvangen, wanneer u te vroeg overstapt. Niet iedere energieleverancier neemt deze overstapboete over.

Tip: bekijk ook welke energieleveranciers de overstapboete overnemen.

Hoe kan ik overstappen

Hoe kan ik overstappen

Overstappen met behulp van de energievergelijker is erg eenvoudig. U hoeft simpelweg alleen maar uw postcode + huisnummer en verbruik in te voeren. Uw verbruik staat vermeld op uw meest recente jaarafrekening. Weet u uw verbruik vooralsnog niet? Dan kunt u ook aangeven uit hoeveel personen uw huishouden bestaat. Ook kunt u aangeven wat voor type woning u heeft. Op basis daarvan kan de rekentool een goede inschatting maken op basis van een Nederlandse gemiddelde op uw type woning.

Daarnaast heeft u nog de mogelijkheid om te filteren op verscheidene energiezaken. Zo kunt u bijvoorbeeld gebruikmaken van de duurzame filters. Als u wilt, kunt u bijvoorbeeld groene stroom afnemen van Nederlandse bodem. Dat staat ook wel bekend als ‘oranje stroom’. Ook kunt u bijvoorbeeld nog filteren op CO2-gecompenseerd gas.

Tot slot heeft u ook nog de mogelijkheid om te filteren op type contract, looptijd en aanbieder. Over het algemeen kunt u het beste kiezen voor een jaarcontract. Deze heeft in veel gevallen het vaste tarief. Daarmee heeft u niet alleen zekerheid, maar daarmee profiteert u ook maximaal van de welkomstkorting. U kiest dan gegarandeerd voor de goedkoopste energieleverancier.

Heeft u het geschikte energiecontract gevonden? Dan hoeft u alleen nog maar te klikken op ‘aanvragen’. U vult simpelweg uw gegevens in en u ontvangt daarvan een bevestiging van de energiemaatschappij naar keuze.

14 dagen bedenktijd

Heeft u de bevestiging van de goedkoopste energieleverancier naar keuze ontvangen? Dan heeft u vanaf dat moment standaard nog 14 dagen wettelijke bedenktermijn. Binnen deze periode kunt u uw aanvraag nog kosteloos annuleren. Heeft u toch spijt van uw keuze of heeft u bijvoorbeeld een nóg scherper aanbod ontvangen? Annuleer uw aanvraag simpelweg binnen deze periode en u blijft klant bij uw huidige energiemaatschappij.

Gratis overstapservice

Is de bedenkperiode reeds verstreken? Dan profiteert u standaard van de gratis overstapservice. Met behulp van deze overstapservice bent u verzekerd van een vlekkeloze overstap. U hoeft namelijk vrij weinig zelf te doen en het meeste wordt voor u geregeld. Zo hoeft u bijvoorbeeld niet eens uw oude contract op te zeggen. Dat doet uw nieuwe energiemaatschappij voor u. Zo weet u zeker dat u geen dubbele kosten betaalt én bovendien weet u ook zeker dat u nooit zonder gas en stroom komt te zitten.

Meterstanden doorgeven

Meterstanden doorgeven

U zult ook nog meterstanden moeten doorgeven aan zowel uw oude als uw nieuwe energiemaatschappij. U ontvangt daartoe een verzoek van beide energiemaatschappijen. Uw oude energieleverancier gebruikt deze gegevens voor afhandeling. Zo moet u bijvoorbeeld nog een eindafrekening ontvangen. Hier wordt het daadwerkelijke verbruik verrekend met de maandelijkse termijnbedragen. Uw nieuwe energiemaatschappij zal deze gegevens daarentegen gebruiken voor de vaststelling van de nieuwe termijnbedragen. Mogelijk blijven deze gelijk aan die van uw oude energiemaatschappij, maar dat hoeft niet.

Indien u al beschikt over een slimme meter, hoeft u deze gegevens niet door te geven. De energiemaatschappijen hebben namelijk de mogelijkheid om dit op afstand uit te lezen. Wel zo gemakkelijk.

Waarborgsom

Waarborgsom voor risicoklanten

Stapt u over naar de goedkoopste energieleverancier? Dan zullen zij standaard een kredietcheck laten uitvoeren. Dit wordt uitgevoerd door een derde partij. Op basis van uw betaalhistorie zult u negatief of positief uit deze check komen. Komt u er negatief uit? Dan moet u vaak een waarborgsom betalen. De hoogte daarvan verschilt per energieleverancier.

Bent u benieuwd naar alle energieleveranciers zonder waarborgsom? Bekijk dan ons overzicht.

Contact opnemen met de klantenservice

Wilt u graag contact opnemen met onze klantenservice? Dan kan dat op ieder moment van de dag. Wij zullen u een reactie sturen op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur. Stuur uw vragen, opmerkingen of feedback bij voorkeur zo specifiek mogelijk door. We helpen u dan natuurlijk graag. Houd er echter rekening mee dat wij geen adviezen geven over energiemaatschappijen. Wij bieden immers een onafhankelijke rol. Via de vergelijkingstool kunt u berekenen welke maatschappij voor u de goedkoopste energieleverancier is.

 


Wat gebeurt er na de overstap

  1. U ontvangt bevestiging per email met daarin alle voorwaarden van de energieleverancier inclusief de bijbehorende energietarieven en kortingen.
    In de bevestiging staat aangegeven hoe u de aanvraag kunt wijzigen of annuleren.
  2. De nieuwe energieleverancier stuurt u per post een welkomstbevestiging. Vanaf dit moment hebt u 14 dagen bedenktijd. In deze 14 dagen kunt u de aanvraag veranderen of annuleren. Om hiervan gebruik te maken neemt u contact op met de energieleverancier. De contactgegevens staan in de welkomstbevestiging.
  3. In de bevestiging staan de voorwaarden, de tarieven en de kortingen die met u zijn afgesproken. Er zal ook worden gevraagd om de meterstanden door te geven via een zogenaamde meterstandenkaart. Hierop vult u de meterstanden in van stroom en gas. U kunt de kaart daarna gratis versturen per post.

Opzegging huidige contract

  • De nieuwe energieleverancier zal zorg dragen voor het opzeggen van uw ‘huidige’ energieleverancier.
  • Na ongeveer 2 weken ontvangt u van de huidige energieleverancier bericht dat uw contract is beëindigd.
  • U ontvangt een eindafrekening van de oude energieleverancier. Op deze afrekening staat een berekening van de te verrekenen van de kosten die nog open staan bij de huidige energieleverancier. Het is ook mogelijk dat u juist minder stroom en gas heeft verbruikt dan waarvoor u al hebt betaald. In dat geval ontvangt u een bedrag terug van uw huidige energieleverancier. Nadat de eindafrekening is vereffend zal u geen energierekening meer ontvangen van de oude energieleverancier.

Klanten service

Hebt u vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst met onafhankelijk en betrouwbaar advies.

Overstapservice
123 beoordelingen 8.8 gemiddeld