Sommige consumenten ‘durven’ niet over te stappen: 5 voorkomende situaties

Niet iedere Nederlander kiest ervoor om jaarlijks over te stappen van energieleverancier. Het zou veel gedoe kosten en voordat u het weet krijgt u een hoge overstapboete voorgeschoteld. In dit artikel vijf voorkomende situaties/misvattingen waarom mensen niet overstappen (+ de oplossingen/echte waarheid).

1. ‘Overstappen kost ontzettend veel tijd’

Volgens velen zou overstappen ontzettend veel tijd kosten. Daar is echter helemaal niets van waar. Een gemiddelde overstap kost namelijk nog geen vijf minuten van uw tijd. U kunt simpelweg uw woonadres + verbruiksgegevens invoeren in de energievergelijker en vervolgens toont het overzicht direct alle actuele tarieven. De goedkoopste energieleverancier staat vervolgens bovenaan. U kunt vervolgens een energieleverancier naar keuze uitkiezen door te klikken op de oranje knop. U hoeft nu alleen nog maar uw gegevens in te voeren en daarvan ontvangt u een bevestiging. Alles is zodoende al geregeld!

2. ‘Ik krijg vast en zeker een boete’

Veel consumenten zijn bang om een boete te krijgen. Als u goed oplet, gebeurt dat gelukkig niet. Het is belangrijk dat u pas overstapt wanneer u beschikt over een contract met onbepaalde looptijd. Ook wanneer uw contract binnen zes weken afloopt, heeft u de mogelijkheid om alvast te starten met energie vergelijken. De totale overstapt duurt namelijk circa zes weken, omdat u ook nog rekening moet houden met twee weken bedenktermijn en een maand opzegtermijn.

Stapt u echter vroegtijdig over? Dan kan het inderdaad zijn dat u een overstapboete ontvangt. Echter zijn er ook een aantal energieleveranciers die de overstapboete overnemen. Bekijk het overzicht: welke leveranciers vergoeden de overstapboete?

3. ‘Met een langdurig contract bespaar ik het meest geld’

Veel Nederlandse consumenten kiezen onnodig voor een langdurig contract. Echter is het vaak helemaal niet de meest voordelige optie. Als u namelijk jaarlijks overstapt, kunt ook jaarlijks profiteren van de welkomstkorting. Met een meerjarig contract krijgt u ook wel een welkomstkorting, maar in verhouding is deze niet zo hoog als bij een eenjarig contract.

4. ‘Straks kom ik zonder gas en stroom te zitten’

Verschillende mensen denken dat zij zonder gas en stroom komen te zitten voor een kort moment. Tijdens een overstap zouden de energieleveranciers van elkaar moeten ‘wisselen’, waardoor u kort zonder gas en stroom komt te zitten. Daar is echter niets van waar. De netbeheerder levert namelijk gas en stroom aan uw huishouden. Ook als u niet eens een energieleverancier heeft, blijft u vooralsnog gas en stroom ontvangen. U komt dus nooit zonder gas en stroom te zitten.

5. ‘De besparing is minimaal’

Tot slot stappen sommige consumenten ook niet over, omdat zij te weinig zouden besparen. Echter bespaart u altijd wel iets. Met behulp van de welkomstkorting is de besparing vaak hoger dan u in eerste instantie zelf denkt.

Kunt u nu met een gerust hart overstappen?

We hopen dat we nu alle misvattingen hebben weggenomen om nu wél over te stappen. Immers is het goed voor uw eigen portemonnee. Heeft u toch nog enige twijfels over het overstappen? Neem dan gerust contact met ons op. Onze klantenservice helpt u graag.

Sommige consumenten ‘durven’ niet over te stappen: 5 voorkomende situaties
3 beoordelingen 9.3 gemiddeld

Een reactie plaatsen

twintig − 18 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.