Telefonisch of aan de deur een nieuw energiecontract afsluiten? Niet doen!

Het komt weleens voor: een vriendelijke medewerker van een energieleverancier biedt u een nieuw energiecontract aan. Dat kan per telefoon zijn, maar ook aan de deur. Echter blijken deze deals toch vaak minder scherp dan de deals op het internet. In dit artikel leggen we u uit waarom.

Leuke verkooppraatjes voor een nieuw energiecontract

De, doorgaans goed geïnformeerde, verkopers weten precies bij welke energieleverancier u momenteel energie afneemt. Deze gegevens zijn namelijk terug te vinden in het CER (Contract Einde Register). Voordat ze u bellen, of bij u aanbellen, checkt de verkoper waar u momenteel energie afneemt. Het is ook direct duidelijk of u vaste of variabele energietarieven afneemt. Daar kunnen zij vervolgens dan goed op inspelen. Toch zijn de deals minder scherp dan op het internet. Dat heeft te maken met de onderstaande redenen.

1. Vergelijken is ‘offline’ niet mogelijk

De verkoper is natuurlijk overtuigd van zijn eigen verhaal: energieleverancier X is de beste keuze in uw situatie. Echter heeft u niet de mogelijkheid om te vergelijken. Aan de deur kunt u immers niet even kort andere energieleveranciers vergelijken. Ook kan het zijn dat u een hele andere wensenlijst heeft voor een geschikte energieleverancier. Bieden zij bijvoorbeeld een slimme thermostaat óf is hun klantenservice uitmuntend? En welke overige service bieden zij? Kortom: u heeft meer informatie nodig om een goede overweging te kunnen maken. Daarom is online energie vergelijken in eerste instantie al verstandiger.

2. De verkoper biedt energiecontracten van een leverancier

De vriendelijke verkoper heeft bovendien alleen energiecontracten beschikbaar van het bedrijf waar hij voor werkt. Als hij of zij bijvoorbeeld Nuon energiecontracten aanbiedt, zal hij geen aanbiedingen verkopen van Essent of Greenchoice. Dat is ook logisch natuurlijk, maar de keuze is dan wel erg beperkt. Momenteel zijn er ruim 40 verschillende energieleveranciers in Nederland. U kunt daarom ook om deze reden bij voorkeur online vergelijken.

3. Contracten aan de deur zijn altijd té duur

Tot slot zal de verkoper ook zijn salaris moeten verdienen én niet te vergeten: de exclusieve bonussen, omdat hij zijn werk goed doet. Dat moet ergens van betaald worden en dat komt natuurlijk uit uw portemonnee. We kunnen ons best voorstellen dat u niet te veel wilt betalen voor uw energierekening. De gemiddelde energiekosten zijn immers al hoog genoeg. Een grote kans dat u dus online een betere deal kunt vinden.

Bekijk het actuele aanbod

Wellicht bent u nu wel wakker geschud door de (telefonische) verkoper: een nieuw energiecontract is eigenlijk helemaal niet verkeerd. Het is raadzaam om jaarlijks over te stappen van energieleverancier. Kies er daarom voor om te vergelijken via onze handige energievergelijker. Op basis van uw woonadres kan dit handige systeem gemakkelijk berekenen welke aanbieder in uw geval het voordeligste is. Zo bespaart u gemakkelijk en snel op uw energierekening!

Telefonisch of aan de deur een nieuw energiecontract afsluiten? Niet doen!
4 beoordelingen 9.5 gemiddeld

Een reactie plaatsen

een + 9 =