Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Kijk dan ook even in de energie begrippenlijst.

  1. Wat is een gemiddeld huishouden kwijt aan energiekosten?
  2. Kan ik met jullie energievergelijker de energiekosten van alle aanbieders berekenen?
  3. Als mijn jaarlijkse eindafrekening te hoog of te laag uitvalt, wat gebeurt er dan?
  4. Ben ik via jullie website gegarandeerd goedkoper uit?
  5. Blijven de netwerkkosten ook vast over de periode waarin de leveringsprijzen vast zijn?
  6. De getoonde energiekosten in de vergelijking, staan deze ook op mijn energierekening?
  7. De meterstanden op mijn afrekening zijn niet juist, wat kan ik doen?
  8. Een energieleverancier heeft mij klant gemaakt zonder toestemming wat nu?
  9. Het verschil tussen een enkele en een dubbele energiemeter?
  10. Hoe is de energierekening van mijn energieleverancier opgebouwd?
  11. Hoe kan ik een aankoop aan de deur (colportage) annuleren?
  12. Hoe lang duurt het overstappen van de ene naar de andere leverancier?
  13. Ik ben afgesloten moet of kan ik overstappen?
  14. Ik heb een aanbieding ontvangen van een energieveiling? Wat moet ik doen?
  15. Is er een rechtsbescherming voor de kleinverbruikers in Nederland?
  16. Jullie bieden een overstapservice aan. Is deze kosteloos te gebruiken?
  17. Kan ik afzien van een telefonische overeenkomst?
  18. Kan ik ook overstappen als ik gebruik maak van stadsverwarming?
  19. Kan ik overstappen van energieleverancier met schulden?
  20. Krijg ik automatisch een voorschotnota van de nieuwe energieleverancier?
  21. Krijg ik nog stroom en gas als mijn energieleverancier failliet gaat?
  22. Kunnen jullie een berekening voor mij maken en deze aan mij toesturen?
  23. Kunnen jullie mij een herinnering sturen voor als mijn contract afloopt?
  24. Mag een energieleverancier de energieprijzen altijd blijven veranderen?
  25. Moet er iets aan mijn energiemeter veranderen als ik overstap?
  26. Moet er iets gebeuren aan mijn kabels en leidingen bij het overstappen?
  27. Moet ik gas en elektriciteit bij dezelfde energieleverancier afnemen?
  28. Moet ik mijn meterstanden zelf opnemen zodra ik via jullie overstap?
  29. Moet ik mijn oude energiecontract opzeggen, of doen jullie dit?
  30. Sturen jullie mij ook een bevestiging van mijn aanvraag via jullie site?
  31. Veranderen de regels voor de consumentenbescherming?
  32. Vergelijken jullie ook de energieprijzen voor zakelijke energie afnemers?
  33. Waarom moet ik energiebelasting betalen?
  34. Wanneer kan ik overstappen naar een andere energieleverancier?
  35. Wanneer stuurt de nieuwe energieleverancier mij de energierekening?
  36. Wat is het verschil tussen een groot en een kleinverbruiker van energie?
  37. Wat is het verschil tussen een netwerkbeheerder en een energieleverancier?
  38. Wat is het verschil tussen groene energie en grijze energie?
  39. Wat is het verschil tussen transportkosten en leveringskosten?
  40. Wat is het verschil tussen vaste energieprijzen en variabele energieprijzen?
  41. Wat kan ik doen als ik schade heb geleden door mijn energieleverancier?
  42. Wat kan ik doen zodra ik een geschil heb met een energieleverancier?
  43. Wat kost een enkele of dubbele energiemeter?
  44. Wat kost het installeren van een enkele of dubbele meter?
  45. Wat kost het overstappen naar een andere energieleverancier?
  46. Wat moet ik doen als ik niet tevreden ben met mijn energieleverancier?
  47. Wat moet ik doen zodra ik geen voorschotnota heb ontvangen?
  48. Wat te doen als ik ga verhuizen en kortgeleden van energieleverancier ben veranderd?
  49. Wat zijn de gevolgen van het vroegtijdig verbreken van een energiecontract?
  50. Welke energiemaatschappij is voor mij het goedkoopste?
  51. Welke energiemaatschappij kunnen jullie mij aanbevelen?
  52. Wie houdt er toezicht op de energiemarkt?
  53. Word ik afgesloten, wanneer ik aangesloten word bij de nieuwe energieleverancier?
  54. Worden mijn meterstanden door jullie gecontroleerd?
  55. Zal de nieuwe energieleverancier mijn huidige energieleverancier opzeggen?
  56. Zijn de energie aanbiedingen op jullie site tijdelijk of altijd geldig?
  57. Zijn de getoonde energiekosten op jullie energievergelijker actueel?
  58. Wat te doen bij een onterechte energie switch naar een andere energieleverancier?

Staat uw vraag er niet bij? Neem gerust contact met ons op!

1. Ik heb een contract, wanneer kan ik overstappen?

Overstappen kan altijd. Heeft u al een energiecontract, maar heeft deze geen einddatum? Dan is het contract vrij opzegbaar. In dat geval kunt u waneer u maar wilt overstappen naar een nieuwe energieleverancier, zonder dat daar extra kosten achter weg komen. Heeft uw energiecontract wel een einddatum en is de resterende looptijd van het energiecontract langer dan 2 maanden? Lees dan goed de voorwaarden. Anders loopt u het risico dat uw oude energieleverancier u een boete in rekening kan brengen omdat u het contract vroegtijdig beëindigd.

2. Wordt mijn huidige energiecontract automatisch opgezegd?

Bij een verhuizing moet u zelf de opzegging van uw huidige energiecontract regelen. Blijft u op hetzelfde adres wonen? Dan neemt de nieuwe leverancier de opzegging van het oude contract voor haar rekening. U hoeft dus alleen alle energieleveranciers te vergelijken met onze energievergelijker om vervolgens het beste energiecontract uit te kiezen. De rest gaat automatisch. U heeft er verder geen omkijken naar. Alles wordt voor u geregeld. Gaat u verhuizen naar een ander adres, dan moet u de opzegging van de oude energieleverancier zelf regelen. De nieuwe energieleverancier kan namelijk alleen een (huidige) energieleverancier opzeggen als deze op hetzelfde adres energie levert als de nieuwe gekozen energieleverancier.

3. Moet ik zelf de aanvraag regelen? Wie verzorgt de overstap voor mij?

We nemen u graag al het werk uit handen. Het liefste zorgen we ervoor dat u zelf niets meer hoeft te doen. U hoeft bijna niets te doen dan energie vergelijken en de beste deal kiezen… Na het maken van de energievergelijking en het kiezen van de beste deal via onze energievergelijker dienen wij de aanvraag direct in bij de nieuwe leverancier. De nieuwe energieleverancier regelt vervolgens de rest voor u. Zij sturen u een bericht per post en per email met daarin alle voorwaarden, de prijzen en de met u afgesproken korting. De overgang van energieleverancier gaat voor de rest helemaal automatisch. Via e-mail wordt u op de hoogte gehouden van de status van de aanvraag tot en met de overstap. Bij eventuele onduidelijkheden zoals foutieve of ontbrekende gegevens neemt de betreffende leverancier contact met u op zodat ze alles vlot kunnen regelen.

4. Kan ik beter voor een 1-jarig of meerjarig energie contract kiezen?

U kunt het beste kiezen voor een contract met een looptijd van 1 jaar. U kunt dan jaarlijks energie vergelijken en overstappen naar het goedkoopste energiecontract. Uit onderzoek blijkt dat mensen die online energie vergelijken en jaarlijks overstappen het meeste geld besparen omdat zij ook iedere keer opnieuw profiteren van kortingen die alleen geldig zijn voor nieuwe klanten. Die korting hadden zij dus niet gekregen als zij bij dezelfde energieleverancier waren gebleven. Wilt u liever niet elk jaar energie vergelijken en overstappen? Door te kiezen voor een contract met een looptijd van bijvoorbeeld 3 of 5 jaar zit u langer aan dezelfde energieleverancier vast. Dit scheelt u jaarlijks enkele minuten energie vergelijken en overstappen.

5. Wie betaalt mijn korting?

De leverancier geeft de korting en moet die dus ook betalen. De korting zal worden verrekend met de energierekening of zal op een door u aan te geven bankrekening nummer worden gestort. Tijdens het vergelijken van alle pakketten met in onze vergelijking u verschillende aanbiedingen. De aanbiedingen hebben het voordeel dat u korting krijgt. Maar wanneer de actie periode voorbij is, dan moet u weer de normale tarieven betalen. Hierdoor is het mogelijk dat u na verloop van tijd een hogere prijs moet betalen. Door over te stappen naar een andere energieleverancier kunt u voorkomen dat u meer gaat betalen. Steeds vaker krijgen nieuwe klanten een energie welkomstcadeau of welkomstkorting aangeboden. De korting geldt niet voor klanten die al klant zijn. Er zijn ook energieleveranciers die de welkomstkorting direct op een door u aan te geven bankrekeningnummer storten. Dit noemen we ook wel een Cashback actie.

6. Welke energieleverancier heeft op dit moment de beste prijs?

Energieleveranciers concurreren elke dag met scherpe gas en stroom prijzen en (tijdelijke) acties en kortingen om u te overtuigen bij hun energie te kopen. Hierdoor kan de energieleverancier met de laagste energieprijs iedere dag weer anders zijn. Soms is de ene leverancier voordeliger voor uw specifieke situatie en voor situatie van iemand anders juist weer duurder. Daarom kunt u met energie vergelijken juist zo veel geld besparen. Hou er wel rekening mee dat de korting op energie die u krijgt als nieuwe klant alleen het eerste jaar geldig is. Wanneer u het energiecontract verlengt krijgt u het standaard reguliere variabele energie tarief zonder korting.

7. Is energie goedkoper als ik direct bij de leverancier de aanvraag indien?

Dat lijkt logisch, maar toch is het niet zo. De leveranciers bieden bij ons scherpere energieprijzen en hogere kortingen aan dan op hun eigen website. Omdat er al zo veel mensen zijn die bij ons energie vergelijken, gaan de energieleveranciers extra veel met elkaar concurreren. Ze houden elkaars energieprijzen en acties goed in de gaten. Wanneer een prijsvechter op de eerste plek wilt staan moeten ze extra korting geven om goedkoper te zijn dan de andere aanbieders in de vergelijking. Alleen het energiebedrijf die uiteindelijk de laagste totale energie kosten heeft staat bovenaan in de energie vergelijking en trekt daardoor ook de meeste nieuwe klanten aan. Op uw beurt kunt u met energie vergelijken veel meer geld besparen.

8. Welke energieleveranciers leveren écht duurzame energie?

Tegenwoordig leveren alle energie leveranciers wel groene duurzame energie. Het maakt wat dat betreft vrij weinig uit welke energie leverancier u kiest. Wel zijn er grote verschillen in de kwaliteit van de manier waarop of waarmee de duurzame energie is opgewekt. Energie vergelijken op duurzaamheid is dan ook zeker de moeite waard. Energieleveranciers bieden groene energie opgewekt met zonnepanelen, windmolens, waterkrachtcentrales en biomassa. Wilt u bij een écht groene energie aanbieder terechtkomen? Gebruik de filter ‘duurzame energie’ in de energie vergelijker. Op die manier kunt u online ook alle duurzame groene energie aanbieders vergelijken.

9. Hoe lang duurt de overstap naar een nieuw energiecontract?

Een overstap van de ene naar de andere energie aanbieder duurt gemiddeld 4 tot 6 weken. Dan is alles geregeld. De nieuwe energie leverancier heeft nogal wat administratief werk te verrichten en moet rekening houden met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Heeft u sneller een nieuwe energie aansluiting nodig? In dat geval kunt u een spoed aanvraag indienen. Neem in dat geval altijd contact met ons op. Wij kunnen u helpen met uw energie vergelijken en het indienen van de spoed aanvraag.

10. Zijn de bedragen in jullie energie vergelijker het daadwerkelijke kosten?

Gebruik de exacte verbruiksgegevens zoals deze ook in de meest recente jaarafrekening zijn vermeld. Gebruik die gegevens om het verbruik in te vullen bij het energie vergelijken. De uiteindelijk te betalen energie kosten zullen dan nooit veel kunnen afwijken. Het voorschotbedrag wordt altijd op basis van het historische verbruik van de laatste jaren berekend. Hierdoor is het mogelijk dat het voorschotbedrag hoger of lager uitvalt. U kunt het voorschotbedrag bij iedere leverancier op ieder moment aanpassen.

Aan het eind van het jaar betaalt u op basis van uw daadwerkelijke verbruik. Heeft u meer verbruikt dan verwacht? Dan moet u aan het einde van het jaar bijbetalen. Heeft u minder energie verbruikt dan verwacht, dan krijgt u geld terug van de leverancier. Dit bedrag wordt op een door u aan te geven bankrekening gestort of verrekend met openstaande rekeningen.

Veelgestelde vragen
109 beoordelingen 7.2 gemiddeld