Waarom moet ik geen meerjarig energiecontract kiezen?

Veel Nederlandse consumenten kiezen voor een meerjarig energiecontract. Eigenlijk is dat zonde, want u loopt namelijk veel geld mis. Veel Nederlanders weten dat echter niet. Daarom in dit artikel: waarom moet ik geen meerjarig energiecontract kiezen?

Langer klant? U wordt niet beloond!

In veel branches geldt het: als u een meerjarig contract kiest, krijgt u een hogere korting. Dat is bijvoorbeeld het geval bij telefoonabonnementen. Gek genoeg is dat niet het geval bij een meerjarig energiecontract. De korting is namelijk hoger wanneer u kiest voor een eenjarig contract. Daarnaast heeft een meerjarig energiecontract ook nog een aantal andere nadelen. Waarom moet ik geen meerjarig energiecontract kiezen? U leest de redenen hieronder.

Een meerjarig contract is duurder

Kiest u voor een langdurig contract van drie of vijf jaar? Dan betaalt u over die periode meer voor uw energierekening dan wanneer u jaarlijks overstapt van aanbieder. U profiteert namelijk niet van een hoge welkomstkorting. De welkomstkorting lijkt in eerste instantie wel hoog, maar deze is gespreid over drie jaren. Daar waar u normaal het eerste jaar 200 euro aan welkomstkorting kreeg, krijgt u nu 200 tot 250 euro welkomstkorting gespreid over drie jaren. U dient de contractperiode bovendien volledig uit te zitten, indien u wilt profiteren van de welkomstkorting.

Jaarcontract is voordeliger

Het jaarcontract is veel voordeliger. Dat heeft te maken met de hoge welkomstkorting. In het eerste jaar ontvangt u deze hoge welkomstkorting namelijk al. Vaak is het wel zo dat het tarief voor gas en stroom iets scherper is, maar dat kan vaak niet opboksen tegen de hoge welkomstkorting. Helemaal niet als u na een jaar weer overstapt naar een nieuwe energieleverancier.

Blijf overstappen

Het is verstandig om jaarlijks over te stappen van energieleverancier. Op die manier profiteert u namelijk jaarlijks van een hoge welkomstkorting. Ook blijft u niet te lang bij eenzelfde energieleverancier. Bent u niet tevreden over de klantenservice van de energieleverancier? Dan kunt u gelukkig na een jaartje ook weer overstappen.

Hulp nodig bij uw keuze?

Heeft u nog resterende vragen over onze website? Of heeft u andere vragen met betrekking tot onze dienstverlening? Dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen. Op werkdagen zijn wij bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur. Stuur uw vraag zo specifiek mogelijk door, zodat we deze zo goed mogelijk kunnen beantwoorden.

Waarom moet ik geen meerjarig energiecontract kiezen?
Beoordelingen

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.